Sunday, November 9, 2008

TaMaN nEgArA PART 2



JENG JENG JENG......dah pagi pun...kami pun bersiap2 la....
dah siap kami pg la kat tempat budak2 sekolah tu...xla ramai sgt...mase ktorg sampai dorg tgah beratur.....
kami diperkenal kan kepade mereke..huhuhu
pastu kami sarapan la bersame2 ngn dorg sume....
kami bbrekpes kat atas restorn yg terapung ats sungai huhuhu...


lepas abis mamam.....
ktorg pun naik bot tuk ke seberang sungai tuk aktiviti yg pertame...
yeah jungle tracking...huhuhuhu faveret ni.....
pade pukul bape ntah kami pun memulakan pejalanan ke dalam hutan....
trak nye xla mencabar sgt tp jauh gle.....
penat memag la penat tp besh gle......
sadis nye ak masih ag blum membeli camera dslr yg di idamkan....
kat stu mcm bende menarik...terutame pokok2 nye....
siyes ak ckp hutan tu memg lawa gle...pokok dah la besar2 wa ckp sama lu....
pergh pat2 mendaki agak melecehkan.....
tggi plak bukit tu..

bukit yg ktorg daki tu xsalah ak bukit teresek kot..
ak pun xbape ingat namenye....
tp dri puncak bukit tu kte bleh nampak gunung tahan.....
pergh memang lawa gle pemandangannye...
mase jungle tracking ktrang ade wat canopy walkway...

pergh memandang kan ak ni acrophobia..agak gentar la skit..
tp memandangkan ak ske cabaran ak tetap join canopy walkway tu....
hmmm...dah la tinggi nak mampos bende tu pastu jauh plak...
memang meletihkan n menakutkan....dgn cume diikat ngn tali2 je..huhuhu






tp pemandangan kat ats tu memang cantik...huhuhu
setelah berpeluh2 diatas pokok2 tu..kami pun turun..
then turun dri bukit tu n kuar dri hutan....
sedar x sedar hampir lima jam ktorg dalam hutan tu..
pergh lame gak...
pastu ktorang rehat2...solat sume...
mamam...huhuhu
ok aktiviti yang seterusnye...
CAVING!!!!!!!!!!
huhuhuhu xpenah2 ak masuk gue.....
nak ke gue tu mule2 mcm biase la naek bot tuk seberang sungai...
pastu ble dah sampai seberang sungai ktorang kne jalan dalam hutan beberape kilometer sebelum sampai kat gue tu....
eh lupe nak bgtau yg ktorang ade jumpe perkampungan orang asli...
paergh ak sangke dorang hidup mcmtu ag...ngan rumah memang oldskol gle..gune daun2 je..
n dorg xcakap bahase kte plak tu....
mcm kat afrike pun ade gak...
neway ktorang sampai la kat gue tu....
gue tu memang sempit gle.....huhuhu
kompem la gelap kan...ktorang terpakse merangkak dalam tu...
ngn kelawar ats kepale je..naceb bek xkene taik die...
gue tu panjangnye lebih kurang 800 meter je...
dalam tu penuh ngan batu n kelawar je....
bahye gak la kos batu2 kat stu licin....
lepas je abis caving...ktorng kne jalan ag kuar dri hutan tu....
ni la part paling besh..
RAPID SHOOTING...huhuhuhu
main air sungai...
ok ade 3 group..ade 3 bot panjang...
ak dalam group bot no1......


huhuhuhu so bot ak depan...n bot kami telah diserang oleh bot no 2 dengan kejamnye....
kompem la sume basah....
kami pun ape ag serang balas rrr...
mcmtu la sepanjang sungai...do maen air je...smpai bot tu nak terbalik ak tgk....
pelbagai aksi dorang wat tuk memastikan musuh basah...lepas sume basah ktrg pun g la mandi kat sungai....huhuhuhu
pastu balik siap2kan dri.... pergh letih la...menaip huhuhuhu
malam nye sepatutnye ade nightwalk...
tp xde rezki malam tu hujan la plak....so kne la balik rehat2 pastu tido....
keesokan harinye ktrg pun balik ke kuantan balik...


walopun sehari tp memang letih gle.....
tp besh rr......
rase nak pg ag....
tu je la cite taman negare....


the end...............................



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin